معنای نقد

یکی از نشانه های جامعه فعال و پویا وجود اندیشه های گوناگون در آن جامعه است. اگر در جامعه ای تبادل افکار و آرا وجود داشته باشد آن جامعه به رشد و بالندگی می رسد. وقتی در جامعه ای نقد و نقادی وجود داشته باشد، سلامت علمی آن جامعه تضمین می شود.

معنای نقد چیست؟

عده ای می گویند نقد صرفا بیان خوبی ها است و نباید درباره بدی ها و زشتی ها صحبتی کرد. نویسنده ای بر این باور است که نقاد واقعی باید فقط به بیان زیبایی ها بپردازد و از نارسایی ها چشم پوشی کند.
عده دیگری می گویند نقد یعنی عیب جویی کردن. اما به نظر می رسد معنای درست نقد ارزیابی منصفانه یک چیز است. برای این که بتوانیم چیزی را نقد کنیم، هم باید خوبی های آن را بدانیم و هم بدی های آن را.

معنای نقد

چرا باید نقد کنیم؟

اگر آداب نقد را رعایت کنیم، نقد کردن هیچ زیانی نخواهد داشت. در روایات فروانی که ما در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم، بر اهمیت و ضرورت نقد اشاره شده است. امام صادق(ع) می فرمایند: بهترین دوستان در نزد من کسانی اند که عیوب و نواقص من را به من هدیه دهند.
در حدیث دیگری امام علی (ع) می فرمایند: کسی که عیب تو را به تو گوشزد می کند در واقع خیرخواه توست.
امام حسین (ع) فرمود: کسی که تو را دوست بدارد، تو را از انجام زشتی ها و بدی ها نهی می کند و کسی که تو را دشمن بدارد، تو را می فریبد.

نقد کردن چه فایده ای دارد؟
نقد اندیشه ها و گفتارهای نادرست یک فرد یا یک گروه درواقع خدمت به خود آن فرد یا گروه است. نقد اگر درست و براساس موازین اخلاقی انجام گیرد می تواند چشم دیگر شخص نقد شونده باشد. چشمی که بدون عینک علاقه به اندیشه یا عملکرد او می نگرد و می خواهد ناراستی های آن را دریابد و به او نشان دهد.
و به قول سعدی:
به نزد من آن کس نکوخواه توست که گوید فلان خار در راه توست

معنای نقد

برای نقد کردن چه شرایطی را باید رعایت کنیم؟

برای نقد کردن، هم منتقد و هم شخص نقد شونده باید شرایطی را رعایت کنند که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم.

1- تخصص در موضوع و فهمیدن سخن

اولین گام برای نقد این است که موضوع را به خوبی فهمیده باشید. نباید با فهم اندک یا تصویری مبهم از چیزی آن را مورد نقد قرار داد. همین موضوع موجب اختلافات زیادی میان متفکران شده است. ناگفته نماند کسی که اندیشه یا گفتار و کردارش مورد نقد قرار می گیرد نباید ناقد را به کج فهمی مطالب خود متهم کند.

2- کنار گذاشتن نیت های نادرست
هنگامی که نقد می کنیم باید حب و بغض ها را کنار بگذاریم. اگر به قصد مچ گیری نقد کنیم کار درستی نکردیم و به حقیقت آن چیز دست نیافته ایم. باید قصد و غرض بدی از نقد نداشته باشیم. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که شخصی که مورد نقد قرار می گیرد نیز نباید سریعا ناقد را به داشتن نیت بد متهم کند.

معنای نقد

3- نقد کردن را از خودمان شروع کنیم

رسول خدا(ص) می فرمایند: خوشا به حال کسی که عیوب خودش او را از پرداختن به عیوب دیگران بازمی دارد و در حدیثی دیگر امام علی (ع) می فرمایند: بزرگترین عیب آن است که چیزی را عیب بشماری در حالی که خود به آن گرفتاری. شایسته آن است که اول خودمان به چیزی که به دیگرن توصیه می کنیم، عمل کنیم. در این صورت نقد کردن ما موثر واقع می شود. مثل پزشکی که خودش سیگار مصرف می کند و دیگران را به ترک سیگار توصیه می کند. بهتر این است که اول از خودمان شروع کنیم و به رفع عیب های خود بپردازیم و خودمان را اصلاح کنیم و بعد منتقد دیگران باشیم.

معنای نقد

کلیک ها: 1

بررسی تاریخ پوشاک

پوشاک از نیازهای مهم و کلیدی انسان محسوب می شود. خوراک، مسکن، امنیت و... دیگر نیازهای حیاتی انسان هستند. در این مقاله درباره پوشاک و تحولات آن در ایران مطالبی را مطرح می کنیم. همراه ما باشید.

نیاز به انسان به پوشاک

بررسی تاریخ پوشاک مردم ایران زمین نیاز به بررسی تمدن و تاریخ اجتماعی آنان است. بشر در ابتدای آفرینش خود نیازی به لباس و پوشش سر و تن نداشته زیرا بدنش پوشیده از مو بوده است ولی در اثر تکامل و ریختن موهایش و برای محافظت از خود در مقابل سرما و گرما لباس می پوشیده است.
پوشاک در هر ملت، بخشی از فرهنگ هر ملت محسوب می شود و لباس پوشیدن یکی از لازمه های زندگی می باشد. بدون شک عوامل فرهنگی، مذهبی، آداب و رسوم، شیوه زندگی و مسائل اقتصادی در نوع پوشاک افراد تاثیر زیادی داشته است.

بررسی تاریخ پوشاک

چه عواملی موجب شکل گیری پوشاک می شود؟

عوامل متعددی در شکل گیری لباس نقش دارد. ما در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می کنیم.

1- آب و هوا و شرایط اقلیمی

آب و هوا در شکل گیری لباس و تغییر آن نقش عمده ای دارد. همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، انسان ها به علت حفظ خود از سرما و گرما پوشش را انتخاب کردند. هر نوع اقلیمی نوع پوشش خاص خود را می طلبد، مثلا نوع پوشش در یک ناحیه سردسیر با یک ناحیه معتدل فرق می کند. در مناطقی که هوا سرد است از لباس های پشمی و ابریشمی و رنگ های تیره استفاده می کنند و در مناطق گرم از لباس های نخی و پنبه ای و رنگ های روشن استفاده می کنند. پس هر قومی بر پایه شرایط آب و هوایی ناحیه ای که در آن زندگی می کرده نوع پوشش خود را انتخاب کرده است.

بررسی تاریخ پوشاک


2- آداب و رسوم و باورها


از جمله عوامل دیگر در انتخاب لباس باورها و آداب و رسوم است. مثلا در اکثر روستاها به دلیل این که زندگی مردم وابسته به دامداری و کشاورزی است، از نقوش شاخ قوچ به شکل های گوناگون در پارچه ها استفاده می شده است.

3- شغل و حرفه

واضح است هر کس متناسب با حرفه و شغل خود دست به انتخاب لباس می زند و پوششی را انتخاب می کند که با حرفه اش تناسب و سنخیت داشته باشد.

بررسی تاریخ پوشاک

 

4- سن و سال

از جمله عوامل موثر در انتخاب لباس سن و سال است زیرا هرکس متناسب با سنی که دارد لباس می پوشد و براساس دوره سنی که در آن قرار گرفته جنس لباس هم متفاوت خواهد بود. به طور مثال در دوران کودکی به دلیل حساسیت و لطافت پوست کودکان از لباس های نخی و لطیف استفاده می شود. در دوران جوانی از رنگ های روشن تر و شادتر استفاده می شود و در دوران پیری لباس هایی با رنگ های تیره تر و با لطافت کمتر استفاده می شود.

5- پیشرفت صنعت و فناوری

رشد و پیشرفت صنعت ریسندگی و بافندگی و صنایع مرتبط دیگر، باعث شده انواع پارچه ها با نقش های متنوع تولید و روانه بازار گردد و از طرفی دیگر کیفیت پارچه ها بالاتر رفته و انواع گوناگونی از پارچه های زیبا تولید شده است. تحول در صنعت، تحول در تولید لباس و پوشاک را به دنبال داشته است. امروزه با پیشرفت قابل ملاحظه ای که صنعت پارچه بافی داشته است لباس هایی متنوع و گیرا تولید شده است.

 بررسی تاریخ پوشاک

 

کلیک ها: 1

عادت های نادرست اجتماعی

اگر می خواهیم در زندگی اجتماعی و فردی محبوب دیگران باشیم و بتوانیم ارتباط موفقی با دیگران برقرار کنیم باید عادت های خوب را جایگزین عادت های بد اجتماعی کنیم. اما عادت های نادرست اجتماعی کدامند؟ در این مقاله با چند مورد از عادت های بدی که در بین ما رواج دارد اشاره می کنیم تا بتوانیم با شناختن رفتارهای ناصحیح، رفتارهای درست را جایگزین آن کنیم.

در ادامه به چند مورد از عادت های نادرست اجتماعی اشاره می گردد.

1- بدگویی کردن از دیگران

از جمله عادت های زشتی که متاسفانه در بین مردم رواج یافته بدگویی کردن از دیگران است. غیبت کردن از دیگران بذر بی اعتمادی را دل دیگران می کارد و موجب رواج بدبینی در بین مردم می شود.

عادت های نادرست اجتماعی


2- ناراحت و عبوس بودن در جمع و در بین مردم


از عادت های منفی دیگر، در بین مردم اخمو بودن است. یکی از رموز جذب مردم لبخند به لب داشتن است. اگر اخمو و ترشرو باشیم دیگران از اطراف ما پراکنده خواهند شد و حتی دوستان خود را از دست می دهیم.


3- استعمال سیگار در جمع

سیگار کشیدن در جمع نیز عادت خوبی نیست زیرا ممکن است سبب ناراحتی دیگران شود. هر چند در مجموع بهتر است استفاده از سیگار را ترک کنید، اما در جمع سیگار کشیدن رنجش دیگران را به دنبال دارد.

عادت های نادرست اجتماعی


4- ریختن زباله در خیابان و معابر عمومی

یکی از نشانه های رشد شخصیتی هر فرد این است که زباله های خود را در سطل های مخصوص قرار دهد تا موجب آلودگی محیط زیست نشود. از نشانه های ایمان رعایت نظافت و پاکیزگی است و همان طور که تمیزی فردی خود اهمیت می دهیم باید مراقب محیط زیست اطراف خود باشیم و در مورد محیط زندگی خود نیز حساسیت به خرج بدهیم. محیط زیست سالم تر و رعایت بهداشت عمومی سلامتی بیشتری برای ما به ارمغان می آورد.
نکته دیگری که لازم به ذکر است این که حتی از ریختن زباله، در محیط هایی که آلوده هستند خودداری کنیم و موجب آلودگی بیشتر آن محل ها نشویم. انباشت زباله در محیط، بیماری و آسیب بیشتر ما را به همراه دارد.

عادت های نادرست اجتماعی

عادت های بد دیگری که در بین مردم اجتماع وجود دارد و می توان به آن اشاره کرد عبارت است از:
خیره شدن به دیگران، حرف زدن با دهان پر، حرف دیگران را قطع کردن، اظهار دانایی کردن و فضل فروشی به دیگران، بلند حرف زدن، خیلی محکم دست دادن، در میهمانی ها پرخوری کردن، درگوشی حرف زدن در جمع، جویدن آدامس، رمانتیک بودن و نمایش احساسات در جمع، رعایت نکردن بهداشت و خلال دندان کردن در حضور دیگران، باور های دیگران را مسخره کردن و حمله به عقاید آنان، عدم رعایت نوبت در صف و ایجاد بی نظمی، ریختن زباله در مکان های عمومی و در خیابان ها، توهین کردن به دیگران، کنایه زدن به دیگران، بیش از اندازه از تلفن همراه استفاده کردن، آدامس باد کردن در جمع، غیبت کردن از دیگران، گذاشتن آرنج روی میز، انداختن پاها روی میز، دراز کردن دست به سوی خانم ها و اصرار به دست دادن به خانم هایی که مایل نیستند، خندیدن مرموز به دیگران، مسخره کردن لهجه دیگران و شوخی های جنسیتی، برشمردن عیب های دیگران و تمسخر آنان، شوخی و بذله گویی بیش از اندازه در جمع، تمیز کردن بینی در حضور دیگران، لباس نامرتب پوشیدن و آراسته نبودن در جمع.

عادت های نادرست اجتماعی

کلیک ها: 1

آشنایی با مشهور ترین طنزپردازان اروپا

ژرژ برسنس

ژرژ برسنس متولد اکتبر 1921 در فرانسه است. وی در  سال 1981 در سن شصت سالگی درگذشت. برسنس را بیشتر به عنوان یک خواننده و آهنگساز فرانسوی می شناسند و عمده شهرت وی در حوزه موسیقی است. او  علاوه بر آهنگسازی کارهای خود برای شاعرانی مانند پل فورت و دهها ترانه سرا و شاعر دیگر نیز آهنگ سازی کرده است.  ژرژ برسنس در سال 1967 جایزه بزرگ آکادمی شعر فرانسه را از آن خود کرد.

]

مولیر

باپتیست مولیر، که در ایران وی را با نام مولیر  می شناسند در ژانویه 1622 در فرانسه به دنیا آمد. مولیر، راسین و کورنی را غول های درام نویسی می دانند و همچنین مولیر که دستی هم در کمدی و طنز نویسی داشته را بزرگ ترین نویسنده متون طنز و کمدی در تئاتر اروپا می دانند.

 باپتیست مولیر در عمر کوتاه خود خالق آثار بسیار زیاد تئاتری بوده که از معروف ترین آنها می توان به بیمار خیالی و خسیس اشاره کرد.

کمدی خسیس و همچنین نمایشنامه بیمار خیالی در ایران بارها به اجرا گذاشته شده اند.

ولتر

فیلسوف بزرگ فرانسوی که در عصر روشنگری می زیسته و متولد 1694 در فرانسه است. عمده شهرت وی در عصر روشنگری و حتی پس از آن به خاطر اندیشه های متفاوتش با کلیسای کاتولیک، طرفداری بی چون و چرایش از آزادی مذهب، آزادی بیان و همچنین جسارتش در بیان دیدگاههایش است. ولتر در طول حیات خود به دنبال برقراری عدالت بود. او فیلسوفی بسیار پر کار بود که در اغلب ژانرها و گونه های ادبی دست به قلم برده و آثاری را به جای گذاشته است. از وی مقاله، نمایشنامه، نوشته های پژوهشی تحقیقی تاریخی و علمی، رمان، و .... وجود دارد.

شاید بتوان کتابِ کاندید یا ساده دل  وی را معروف ترین و شناخته شده ترین اثر نمایشی وی در ایران  دانست که اولین بار محمد قاضی آن را ترجمه کرده است.

رنه گوسینی

رنه گوسینی نویسنده و ویراستار کتابهای مصور فرانسوی  زاده 14 اوت 1926 است. او به همراه سامپه، یکی دیگر از نوابغ کتابهای مصور ویژه کودکان و نوجوانان عمده شهرتش را مدیون کتابهای مصوری است که در سطح جهانی و بین المللی منتشر کرده است.

مجموعه کتابهای مصور آستریکس وی  که با تصویرگری های آلبرت اودروز و مجموعه ی کتابهای دیگرش با عنوان لوک خوش شانس که موریس برایش تصویرگری کرده وی را در زمره مطرح ترین فعالین این حوزه معرفی کرده است.

در ایران اما وی علاوه بر لوک خوش شانس به خاطر مجموعه کتابهای نیکولا کوچولو که بیش از سیزده جلد است شناخته شده است. مجموعه کتابهای مصور داستان های آستریکس وی در دهه ها پیش ترجمه و تصویرگری شده اند. همچنین نیکولا کوچولو را نشر ققنوس روانه بازار کرده است.

نیکولا کوچولو را وی به همراه سامپه نوشته و تصویر گری کرده اند از این رو رنه گوسینی کتابهای نیکولا را با نام سامپه گوسینی منتشر کرده است. و وی با این نام شناخته می شود که در اصل گوسینی نام خانوادگی وی است و سامپه نام همکار وی در این مجموعه.

اریک آرتور بلر؛ جورج اورول

اریک آرتور بلر با نام مستعار جورج اورول، نویسنده و طنزپرداز انگلیسی که در ایران با کتابهای مزرعه حیوانات و 1984 شناخته می شود.

نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی است که در سال 1903 به دنیا آمده است.  اورول نقدهای متعددی نیز بر کتابهای دیگر نویسندگان می نوشت. مزرعه حیوانات وی در ایران بیش از بیست ترجمه دارد. مزرعه حیوانات و  1984 وی دو کتابی اند که بیشترین تعداد چاپ و فروش را روی هم داشته اند به طوری که بررسی ها نشان می دهد بیش از هر دو  کتاب دیگری از هر نویسنده دیگری این دو کتاب فروش داشته اند.

آس و پاس در لندن و پاریس کتاب دیگری از وی است که بهمن دارالشفایی آن را ترجمه کرده و نشر ماهی آنرا منتشر کرده است.

دختر کشیش، هوای  تازه  و  روزهای برمه از دیگر کتابهای معروف جورج اورول  می باشند.

 

کلیک ها: 4

ناباکوف، حشره شناسی که نویسنده شد

ناباکوف سال  22/آوریل/1899 در روسیه شهر سنت پترزبورگ در خانوده ای مرفه متولد شد ؛ اما می توان او را چند وطنی نامید ..در روسیه متولد شد، جوانی اش را در انگلستان و آلمان سپری کرد، در آمریکا به شهرت جهانی دست یافت در حالی که دوران میانسالی خود را سپری می کرد ، و در دوران کهولت و اواخر عمر سویس را به عنوان وطن برگزید ، ودر همان جا نیز چشم از جهان فرو بست  و به خاک سپرده شد. تمام عمر منتظر بود تا انقلاب بلشویکی سقوط کند و او به وطن برگردد، اما نشد .

در یکی از مصاحبه هایش که پرسیده شده بود شما خود را روسی می دانید یا آمریکایی او خود را روسی معرفی می کند :

از لحاظ تاریخی من خودم یک «روس سفید» هستم، از زمانی‌که همه روس‌ها روسیه را ترک کردند، مثل خانواده من که در سال‌های اولیه حکومت استبدادی بلشویک‌ها به‌دلیل اعتراضشان به این حکومت مجبور به ترک روسیه شدند و روس‌هایی سفید در مفهوم عظیمش باقی ماندند. اما این پناهندگان به گروه‌های اجتماعی و سیاسی زیادی منشعب شدند، همانطور که قبل از کودتای بلشویک‌ها همه یک ملت بودند. من نه با «دسته عبوس» روس‌های سفید قاطی می‌شوم و نه با به اصطلاح «بلشویک‌ها» که اراذل و اوباش‌اند. از طرف دیگر من دوستانی در میان روشنفکران سلطنت‌طلب هم دارم، همانطور که در میان انقلابیون روشنفکر سوسیال دارم. پدرم یک لیبرال قدیمی بود و من دلم نمی‌خواهد برچسب آزادیخواه قدیمی به من داده شود.

ناباکوف، حشره شناسی که نویسنده شد

ودرباره آمریکایی بودنش به شوخی معتقد است همانقدر آمریکایی‌است که «آوریل در آریزونا» (بازی با کلمات) وگیاهان و جانوران، اما خود را به آمریکا مدیون می داند.

حشره شناسی ناباکوف تنها معطوف به جمع آوری پروانه میشد که آنرا به عنوان تفریح برگزیده بود ، او می معتقد بود « شکار پروانه‌ها، البته و مطالعه آنها. لذت‌ها و جوایز الهامی ادبی در برابر شور و شعف کشف عضوی جدید زیر میکروسکوپ یا گونه‌ای ناشناخته در کوهستان‌های ایران یا پرو چیزی نیست. بعید نیست که اگر هیچ انقلابی در روسیه رخ نداده بود، من خودم را کاملا وقف حشره‌شناسی کرده بودم و هرگز هیچ رمانی ننوشته بودم.»به همین  دلیل در اصل می توان او را  نویسنده ، مترجم ، نمایش نامه نویس و شاعر نامید.  ۱۸ رمان، ۸ مجموعه داستان کوتاه، ۷ کتاب شعر و ۹ نمایشنامه  در کارنامه ناباکوف دیده می شود ، غیر از اینها درس گفتارهای ناباکوف در  در دانشگاه‌هاروارد و کالج کرنل را هم باید اضافه کرد.

ناباکوف، حشره شناسی که نویسنده شد

«لولیتا»، «ماری»، «دعوت به مراسم گردن زنی»، «زندگی واقعی سباستین نایت»، «آتش رنگ پریده» و «خنده در تاریکی» از جمله آثار معروف این نویسنده هستند.

لولیتا معروفترین اثر ناباکوف است که اکثر کتاب خوانان ناباکوف را با آن می شناسند که جز ممنوعه ها در ایران است. زمانی که«لولیتا» را نوشت، آن را به چهار ناشر آمریکایی سپرد، اما هیچ کدام از ناشران حاضر به چاپ «لولیتا» نشدند و به بهانه های مختلف، از زیر چاپ رمان شانه خالی کردند. نا امیدانه بازگشت و تمامی دست نوشته هایش را آتش زد اما به تشویق همسرش لولیتا را به ناشری در پاریس داد. لولیتا منتشر شد و در طی یکسال پرفروش ترین کتاب فرانسه شد.

ناباکوف، حشره شناسی که نویسنده شد

. ناباکوف جزء نویسندگانی بود که با رمان هایش می‌توانست به راحتی گزک دست نظریه‌پردازان چپ و همچنین تحلیل‌های فرویدی بدهد. به همین جهت در نوشته های ناباکوف به وضوح می توان دریافت که از مخالفان سرسخت فروید و نظریات اوست تا جایی که در مقدمه یکی از رمان هایش می نویسد که  در این رمان برای فرویدی‌ها تله گذاشته است.

 ناباکوف، حشره شناسی که نویسنده شد

 

کلیک ها: 3