کافه ها و سینماهای تهران پاتوق مورد علاقه طرفداران فوتبال

کافه ها و سینما ها در تهران و بسیاری از نقاط دیگر در ایران به پاتوق هایی پر طرفداربرای پسران و دختران ایرانی تبدیل شده اند که امروزه مسابقات جام جهانی 2018 را تماشا کنند. صرف وقت در کافه ها تبدیل به یکی از محبوب ترین سرگرمی های افراد طبقه متوسط در تهران شده است. این به عنوان فرصتی برای تغییر ریتم تکراری زندگی شهری به حساب می آید. با این حال، امروزه بسیاری از جوانان وقت خود را در این کافه ها برای تماشای مسابقات جام جهانی 2018 فیفا با دوستانشان صرف می کنند.

 

کافه ها و سینماهای تهران پاتوق مورد علاقه طرفداران فوتبال

براساس گزارش خبری آنلاین، می توان گفت کافه های تهران پس از ظهور شبکه های اجتماعی محبوب تر شده اند. امروزه هر کافه که در تهران کار می کند اگر مشتریان را در شبکه های اجتماعی جذب کند می تواند محبوب شود مورد مهم دیگر در مورد کافه های تهران، روزهای پر رونق آنها در ماه رمضان بود. گروهی از صاحبان کافی شاپ معتقدند که در طول این ماه به دلیل فرصت شبانه روزی در تهران توانستند درآمد بیشتری نسبت به روز عادی بین زمان افطار و ساعات اولیه صبح کسب کنند. اشکان، صاحب کافه تریا در منطقه یوسف اباد تهران، می گوید در ماه رمضان، میزان درآمد منهای هزینه های جاری و اجاره ماهانه، حدود 40 تا 50 درصد افزایش یافته است. ما در ماه رمضان مقدار قابل توجهی پول ساختیم، عمدتا به این دلیل که تعداد زیادی فالوور در اینستاگرام داشتیم. یک ماه قبل از ماه مبارک رمضان، ما تلاش کردیم مشتریان خود را جذب کنیم.

 

کافه ها و سینماهای تهران پاتوق مورد علاقه طرفداران فوتبال

نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی نیز بسیار عالی به ما کمک کردند و تا ۲ صبح کار میکردیم . خانم محبی، یکی از صاحبان کافه تریا در بخش شمالی خیابان شریعتی ، می گوید کافه از بازار خوبی برخوردار بوده و اکنون امیدوار است که درآمد بیشتری به دست آورد، زیرا جام جهانی فوتبال در حال نزدیک شدن است ما هیچ کارخاصی انجام ندادیم.

 

کافه ها و سینماهای تهران پاتوق مورد علاقه طرفداران فوتبال

در واقع، یکصفحه نمایش 52 اینچی را روی دیوار بزرگ کافه نصب کردیم و حدود 2 هفته قبل به تمام مشتریان اطلاع دادیم که مسابقات فوتبال را می توانند در کافه ما مشاهده کنند. زمانی که اعلام شد که پلیس مخالف تماشای فوتبال در کافه ها است، کاملا شوکه شدیم ، اما زمانی که مجوز صادر شد، واقعا لذت بردیم او می گوید کافه تریا های تهران در زمان مسابقه ایران و مراکش شلوغ بودند. من فکر می کنم این ویژگی خاص ایرانیان است که می خواهند در میان دیگران خاطره داشته باشند و این باعث می شود که از خانه خارج شوند و این رویداد را در مکان عمومی ببینند. حدود دو سال پیش، حین ماه رمضان، ما در میان چند کافه بودیم که مجوز نمایش لیگ جهانی والیبال FIVB داشتند و واقعا بازخورد خوبی داشتند. "

 

کافه ها و سینماهای تهران پاتوق مورد علاقه طرفداران فوتبال

میزان درآمد

هیچ آمار دقیقی در مورد میزان درآمد کافه تریا ها که مسابقات فوتبال را نشان می دهند وجود ندارد، شاید دلیل اصلی این است که کافه ها اتحاد خود را ندارند. اما از سوی دیگر، با توجه به آمار رسمی، صاحبان سینما ها، برای پخش هر بازی، حدود 22000 دلار آمریکا کسب می کنند. احسان می گوید: "مخاطبان در کافه ها با محدودیت های سینما مواجه نیستند و جو برای تماشای فوتبال بسیار جذابتر است.

 

کافه ها و سینماهای تهران پاتوق مورد علاقه طرفداران فوتبال

"تماشای فوتبال در اماکن عمومی (کافه ها، پارک ها، سینما ها و ...) در حال حاضر یکی از چند گزینه برای شهروندان ایرانی است، چه دربی باشد چه مسابقات تیم ملی ایران در مسابقات بین المللی. این چیزی است که می تواند لحظات شادی را ایجاد کند و سرزندگی اجتماعی را بالا ببرد، به خصوص در روزهایی که فشارهای اجتماعی و اقتصادی زندگی شهری سخت تر از قبل است.

 

کافه ها و سینماهای تهران پاتوق مورد علاقه طرفداران فوتبال

بازار ها و جشن های استان قزوین

جشن انار

مردم بخش تارم در اواخر شهریور یا اوایل مهر ماه در یک روز معین دسته جمعی به مزارع انار می روند و با نواختن دایره یا سورنا یا دهل،‌ شروع به چیدن انار می کنند. تا قبل از این روز کسی حق ندارد اناری بچیند.

 

بازار ها و جشن های استان قزوین

جشن فندق
فندق یکی از محصولاتی است که هم جنبه صنعتی دارد و هم مصرف خوراکی دارد. شهرستان رودبار از جمله مناطقی است که بیشتر به کشت فندق اختصاص دارد. در بسیاری از روستا های این ناحیه، در اواسط مرداد ماه جشن فندق بر پا می کنند. دراین روز اهالی روستا ها مانند جشن انار چینی همه با هم به مزارع می روند. در ابتدا شخصی به خواندن اشعاری به صورت بداهه می پردازد. و دیگران اشعار او را تکرار می کنند. سپس همه شروع به چیدن فندق می کنند. دوشیزگانی که نامزد شده اند برای همسرانشان از هسته فندق گردنبند درست می کنند. آنها زمانی که هسته هنوز خشک نشده، هسته ها را با سوزن سوراخ کرده و نخ از آن می گذرانند ودر پایان دو سر نخ را گره می زنند. این گردنبند را گلوانه می نامند. و آن را در فصل زمستان به شوهرانشان هدیه می دهند.

 

بازار ها و جشن های استان قزوین
بازار ها و سرا های قدیمی

سرای حاجی رضا
این سرا در دو اشکوب ساخته شده و به وسیله طاق های زیبایی به صورت یک تیمچه در آمده است. در شمال این سرا، ‌محوطه شتر خان و جایگاه بار انداز قرار دارد. در حال حاضر از حجره های این سرا به عنوان انبار استفاده می شود.
مجموعه بازار قزوین
مجموعه بازار قزوین از آثار دوره صفوی است و معماری جالب توجه و دیدنی دارد. هسته این بازار به قبل از صفویه مربوط است. ولی در دوره صفویه وسعت یافته است. هر راسته ای از بازار به صنف خاصی اختصاص دارد و در گذرهریک از این راستا ها، مسجد، حمام، سرا و تیمچه احداث شده است. قیصریه قزوین چهار در دارد. در شمالی به تیمچه سرباز،‌ در جنوبی به تیمچه سر پوشیده،‌ در شرقی به سرای وزیر و در غربی به چهار سوق کوچکی متصل می شود. بارچه سعد السلطنه نیز از آثار قدیمی بازار قزوین است. که هشتی بسیار زیبایی دارد. اهم قسمت های بازار قزوین عبارتند از: تیمچه سرباز، ‌تیمچه سرپوشیده،‌ تیمچه حاج سید کاظم و تیمچه حاج محمد تقی

 

بازار ها و جشن های استان قزوین
هنر های دستی
خوشنویسی، ‌نقاشی و تذهیب، ‌نقاشی پشت شیشه،‌ نم نم دوزی، ‌گلابتم دزی،‌ نوار بافی،‌ فرش بافی،‌ موج بافی،‌ گیوه دوزی، ‌آیینه سازی و منبت کاری از جمله صنایع دستی قزوین به شمار می رود.
سوغات
سوغات عمده شهر قزوین پسته، نان برنجی و باقلواست. از دیگر سوغات استان می توان به قالیچه های بافت ضیاء آباد انواع گلیم و چادر شب های الموت کشکش بی دانه پاکستان و ... اشاره کرد. تا چندی پیش نیز فرش قزوین جزو نفیس ترین فرش های ایران بود.

 

بازار ها و جشن های استان قزوین

همکاری طراح ایرانی با گوگل در لوگوی جام جهانی فیفا 2018 (1)

راشین خیریه، طراح گرافیست ایران، در مورد تجربه خود در طراحی لوگوی گوگل در جام جهانی فوتبال برای تیم ملی فوتبال ایران صحبت کرده است. خیریه در سال 1979 در شهر خرمشهرجنوب استان خوزستان متولد شد. او تنها 9 ماه داشت که جنگ میان ایران و عراق خانواده اش را مجبور کرد به تهران مهاجرت کنند. او در سن 16 سالگی، زمانی که در دبیرستان برای تحصیل رشته گرافیک ثبت نام کرد نقاشی را شروع کرد و هنوز هم نقاش است و در دانشگاه مریلند تحصیل می کند. در ایران، علاوه بر طراحی شخصیت های معروف انیمیشن شکارستانی (مجموعه انیمیشن محبوب در ایران)، او تصاویر بسیاری را خلق کرده و جوایز متعدد بین المللی و داخلی را دریافت کرده است.

 

همکاری طراح ایرانی با گوگل در لوگوی جام جهانی فیفا 2018 (1)

اما نام او پس از همکاری با گوگل برای جام جهانی 2018، شنیده شد. راشین فارغ التحصیل دانشگاه الزهرا تهران با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در گرافیک است و در سال 2011 به ایالات متحده نقل مکان کرد تا یک دوره 6 ماهه نقاشی و چاپ دستی را در موسسه هنرهای زیبا دانشگاه نیویورک برگزار کند. در مصاحبه ای، او درباره حرفه خود صحبت کرده است. "من 20 سال است که برای کتاب ها تصویر میکشم. حدود 30 کتاب از من در ایران منتشر شده است. من همان تعداد کتاب را در نشریات بین المللی منتشر کرده ام. "پس از مهاجرت، 10 کتاب دیگر را منتشر کرده ام. من با ناشران متعددی در فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کره، چین، هند، برزیل، آلمان، سوئیس و غیره همکاری کرده ام. اولین کتاب من پس از مهاجرت دو طوطی (باز تعریف شخصی از داستان تاجر و طوطی )بود. داستان را نوشتم و تصاویر را خلق کردم.

 

همکاری طراح ایرانی با گوگل در لوگوی جام جهانی فیفا 2018 (1)

من همچنین تصاویر کتاب رمضان را که توسط انتشارات مشهور Simon & Schuster منتشر شده است، را طراحی کردم. آخرین کتاب من بستنی زعفرانی است که توسط ناشر سری هری پاتر، شرکت Scholastic منتشر شد. راشین خیریه یکی از 32 طراح گرافیستی است که به گوگل در طراحی لوگوی حضور تیم های ملی فوتبال در جام جهانی فیفا کمک کرده است. این طرحها در هفته گذشته با شروع جام جهانی در روسیه اعلام شد و پس از آن نام راشین در رسانه های اجتماعی، مخصوصا در بین سخنرانان فارسی، شنیده شد. شخصیت های تغییر شکل یافته و شخصیت های اغراق آمیز، از نشانه های طرح های راشین هستند که می توانند در کار او برای گوگل نیز دیده شوند. "تغییر شکل اشکال انسان و حیوانات کار را کمدی می کند. مخاطبان من بیشتر بچه ها هستند من دوست دارم بچه ها با دیدن تصاویر من بر روی کتاب های داستان شاد شوند و بخندند. هرچه طرح ساده تر باشد، بیشتر در ذهن کودکان می ماند.

  

همکاری طراح ایرانی با گوگل در لوگوی جام جهانی فیفا 2018 (1)

همکاری طراح ایرانی با گوگل در لوگوی جام جهانی فیفا 2018 (2)

همکاری با گوگل

او در رابطه با همکاری با گوگل می گوید: "چند ماه پیش من یک ایمیل از گوگل دریافت کردم که تقاضای همکاری برای جام جهانی داشت. آنها گفتند که ابتدا باید یک قرارداد محرمانه امضاء کنند. سپس آنها با من تماس گرفتند و گفتند که می خواهند با 32 هنرمند گرافیست و تصویرگر از 32 کشور برای طراحی لوگو های ویژه برای تیم در جام جهانی 2018 همکاری کنند. آنها در ایمیلهایشان توضیح دادند که ما باید ترکیبی از فوتبال و فرهنگ هر کشوری را نشان دهیم. آنها نمی خواستند طرح بسیار سنتی باشند.

 

همکاری طراح ایرانی با گوگل در لوگوی جام جهانی فیفا 2018 (2)

من طرح های پیش نویس زیادی را ایجاد کردم و سعی داشتم از طرح های اسلامی و گل و پرندگان استفاده کنم که نمادهای شناخته شده ایرانی هستند. من همچنین از نمادهای ایرانی روی پیراهن شخصیت ها و روی توپ استفاده کردم. من زمین فوتبال را در یک روستا با خانه های دنجی که زنان و کودکان در حال تشویق بودند طراحی کردم. من همچنین یک گربه ایرانی (پرشین ) را اضافه کردم که امضا من در آثارم است." در پاسخ به سوالی پیرامون حضور زنان در آثارش، پاسخ داد: "اساسا، از آنجایی که می خواستم زنان ایرانی و علاقه آنها به فوتبال را نشان دهم، مجبور بودم ورزشگاه را حذف کنم. زیرا که زنان در ایران مجاز به رفتن به استادیوم نیستند. اگر من آنها را در ورزشگاه نشان میدادم، اشتباه بزرگتری بود و اگر ورزشگاه بدون زنان بود، منطقی نبود. در نتیجه من زمین فوتبال را به روستای ایرانی بردم تا زنان بتوانند در آن نمایش داده شوند. به جز بازیکنان که باید مرد باشند، تعداد تماشاچیان از نظر جنسیت برابر هستند. "

 

همکاری طراح ایرانی با گوگل در لوگوی جام جهانی فیفا 2018 (2)

راشین معتقد است که از آنجایی که تصاویر او برای کتابهای کودکان به خوبی به سطح بین المللی رسیده است واز منتقدان کتاب های کودکان قدردانی می کند، گوگل او را انتخاب کرده است. "آنها به دنبال تعدادی هنرمند بودند که بتوانند فرهنگ سنتی و مدرن خود را نشان دهند. در واقع، من تنها هنرمند گرافیستی هستم که لوگو را با استفاده از برس نقاشی طراحی کرده است. دیگران آن را به صورت دیجیتالی طراحی کرده اند. من فکر می کنم به همین دلیل کار من را انتخاب کردند تا در صفحه اینستاگرام خود نشان دهند. " این هنرمند ایرانی همچنان خاطر نشان کرد که همکارانش در گوگل از این پروژه استقبال می کنند و می گویند اگر تیم ملی ایران بتواند به مرحله بعدی برود، گوگل از او می خواهد طرح جدیدی را ارائه کند."من واقعا امیدوارم تیم ملی را در مرحله بعدی ببینم. این به خاطر مردم ایران و به ویژه پدرم است. پدرم هر روز فوتبال تماشا می کند . دیوانگی او برای فوتبال باور نکردنی است. من این نقاشی را به پدرم هدیه می دهم.

 

همکاری طراح ایرانی با گوگل در لوگوی جام جهانی فیفا 2018 (2)

فستیوال سده

فستیوال سده یکی از مهمترین فستیوال های زمستانی ایران است. پنجاه روز قبل از سال نو ایران در روز دهم ماه بهمن(حدود 30 ژانویه) برگزار می شود. به طور خلاصه، مردم در یک مکان در فضای باز جمع می شوند تا آتش روشن کنند و زمانی شاد داشته باشند. اگر چه از لحاظ تاریخی این فستیوال همگانی با یک مذهب خاص مرتبط نبود، در حال حاضر اکثریت افرادی که میزبان این جشن هستند، و آن را سازماندهی می کنند و جشن می گیرند زرتشتی هستند. با این حال، مردم از همه دین ها و قومیت ها و پیشینه مذهبی می توانندبه این جشن بپیوندند. این فستیوال در تعدادی از شهرهای بزرگ مانند تهران، شیراز، اصفهان و یزد جشن گرفته می شود و چندین نام دارد. کرمان، در جنوب شرق ایران، میزبان مفصل ترین فستیوال سده است. آژانس های مسافرتی در سراسر ایران، تورهای ویژه ای را برای علاقه مندانی ارائه می دهند که علاقمند به شرکت در جشن می باشند و یا می خواهند مراسم جشن را از نزدیک تماشا کنند. جشنواره سده نیز در هند، افغانستان و اخیرا تاجیکستان نیز مشاهده شده است .

 

فستیوال سده

آداب و رسوم
به طور سنتی، مردم یک روز قبل از جشن برای آتش شروع به جمع آوری تکه های چوب و شاخه می کنند. کشیش های زردشتی که لباس سفید به تن دارند، معمولا اولین کسانی هستند که پشته چوب را روشن می کنند و آتش را برپا می کنند. آتش باید بسوزد تا زمانی که به طور طبیعی بدون دخالت انسان بیرون می آید. مردم در حالی که مشغول رقصیدن و آواز خواندن یا دعا خواندن هستند، دستان یگدیگر را برای ایجاد حلقه ای دور آتش می گیرند. موسیقی زنده نیز در برخی مواقع پخش می شود.

 

فستیوال سده


ارزش های تاریخی
سده صدها سال است که جشن گرفته می شود و گفته می شود که ساسانیان این فستیوال ها را پایه ریزی کرده اند و جشن می گرفته اند. اسطوره ها و افسانه های زیادی در مورد فستیوال و نام آن وجود دارد. اختلاف نظر در مورد چگونگی نامگذاری شایع شده است. بعضی از محققان می گویند که این نام از معادل فارسی عدد 100 (صد) می آید،در حالی که دیگران این ادعا را رد کرده است. یک توضیح دیگر ، در مورد ریشه یابی این ایده بیان می کند که که این رویداد در صدمین روزفصل زمستان (دوره سرد تر سال که در ماه اکتبر آغاز می شود و در ماه فوریه به پایان می رسد) اتفاق افتاده است.

 

فستیوال سده

علاوه بر این، بعضی ها نامگذاری آن رابه یک افسانه عامه پیوند داده اند که در آن 100 مرد بی گناه جوان از امپراتور ضحاک بدخواه نجات یافتند و یکی دیگر از افسانه هااین اتفاق را به روزی که تعداد فرزندان انسان روی زمین به 100 نفر می رسد، مرتبط می دانند. در اعتقاد عامه، ریشه این جشن را مربوط به روزی می دانند که آتش به طور تصادفی توسط قهرمان حماسی ایرانی به نام هوشنگ کشف شد. او می خواست یک مار را با پرتاب سنگ بکشد که به سنگی دیگر برخورد کرد و آتش گرفت. گفته شده است که سده سرد ترین شب سال است.

 

فستیوال سده

کم کم بعد از سده هوا گرمتر می شود. در بعضی موارد این موضوع به کشف آتش، گرما و نور مربوط می شود که موجب شده است تا روزهای باقیمانده زمستان راحت تر از آن عبور کند. سده به عنوان جشن نور و انرژی مورد توجه قرار می گیرد. مفهوم عمیق ترآن این است که در نهایت خوبی بر شر پیروز می شود. در دوران باستان کشاورزان خاکستر آتش را درزمین هایشان پراکنده می کردند، و معتقد بودند خاکستر می تواند با مبارزه با سرمایی که موجب یخ زدگی آب و صدمه زدن به ریشه گیاهان می شود باعث افزایش محصول شود. 

 

فستیوال سده