استفاده نظامی از حیوانات در دنیا

تمدن های انسانی با فراز و نشیب های خود مانند جسمی در دوره های زمانی مختلف سرگردان هستند که این دوره ها به طور پیوسته صلح و جنگ را تجربه کرده اند. جنگ ها بسیاری از قوانین اجرایی را خواه و ناخواه تغییر می دهند؛ از طرفی جوامع بشری خواهان این هستند که انسان ها در آرامش و صلح در کنار هم زندگی کنند، اما اگر جنگی پیش بیاید، این شهروندان باید سلاح برداشته و خود را به کارزار جنگ برسانند. همچنین به دلیل اینکه هرکدام از طرفین جنگ به دنبال پیروزی هستند، نه تنها از افراد داوطلب بلکه از افراد غیرداوطلب نیز برای شرکت در جنگ سربازگیری و حتی از نیروهای جوان هم در جنگ های بزرگ به عنوان سرباز استفاده می شود. در چهار هزار سال گذشته، دولت ها همیشه به دنبال استفاده از مخلوقات غیرانسانی در جنگ های مهیب بوده اند. در ملل جهان اول مانند آمریکا، ما به استفاده از حیوانات در جنگ فکر نمی کنیم چون تکنولوژی های جدید استفاده از حیوانات با کارایی پایین را محدود کرده و از بین برده اند ولی با اندکی تحقیق می بینیم که این کشورها هم از حیوانات به دلیل دارا بودن استعدادهای منحصر به فردشان به اندازه نیاز بهره می جویند.

 

استفاده نظامی از حیوانات در دنیا

بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001، دولت ایالات متحده قسمت مهمی از بودجه کشور را به مبحث بیوتروریسم اختصاص داد که این مبحث به دفاع زیستی و تحقیقات در مورد بیماری های عفونی و استفاده از حیوانات در زمینه های مختلف می پرداخت. وزارت دفاع اولین سازمانی بود که این مطالعات را شروع کرد ولی امروزه ارگان های مختلفی در این موضوع در حال فعالیت هستند که این 11 ارگان حدوداً 50 هزار میلیون دلار از بودجه را صرف بررسی تهدید ناشی از سلاح های زیستی می نمایند. تحقیقات نظامی در این زمینه شامل مطالعه بر روی هیپوترمی، یخ زدگی، گرمازدگی، کمبود اکسیژن و دیسترس های تنفسی و همچنین تحقیق در مورد سنسور های زیستی، سونار، اکولوکیشین، ربات زیستی، تفسیر هوایی ساختمان ها و سیستم های محافظت چشم و گوش می باشد. به عنوان مثال، پستانداران دریایی مثل دلفین ها به دلیل توانایی های شنیداری خود به عنوان نگهبان دریایی آموزش می بینند. با توجه به گزارشات استفاده و نگهداری از حیوانات در وزارت دفاع آمریکا، 488.237 حیوان در سال 2007 مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند که این مقدار با توجه به مقدار سال های گذشته خود افزایش چشمگیری داشته است. 

 

استفاده نظامی از حیوانات در دنیا
امروزه اکثر مردم در مورد سگ های نظامی و خدمات آن ها می دانند، ولی در مورد دیگر موجوداتی که در ارتش ها استفاده می شوند اطلاعاتی ندارند. این موجودات شامل:
زنبورهای عسل: این موجودات با شامه خیلی قوی به دنیا می آیند و آنتن هایی دارند که گرده و شیرینی جات را به خوبی تشخیص می دهند. بنابراین امروزه زنبورها برای تشخیص بمب و مواد منفجره آموزش می بینند، به این صورت که باور می کنند که شیرینی-جات (شکر) در کنار ماده منفجره یا چاشنی بمب قرار دارد و بعد از یافتن رابطه بین شکر و ماده مورد نظر از دو طریق از آن ها استفاده می شود؛ در قسمت اول این موجودات در لوله های شیشه ای قرار گرفته و در نقاط بازرسی قرار می گیرند و زمانی که مردم، ماشین ها و بسته ها از این نقاط عبور کنند، مأمورین با استفاده از مانیتور مربوط به زنبورها نگاه کرده و اگر چند زنبور هماهنگ با هم خرطوم خود را حرکت دهند نشانه ای از وجود مواد منفجره در منطقه است. در قسمت دوم این موجودات با یک فرستنده رادیویی با اندازه کوچک مجهز شده و به محل مورد نظر فرستاده می شوند، مأمورین با استفاده از مانیتور می بینند که زنبور ها در کجا تجمع بیشتری دارند و سپس آن نقاط را به دنبال مین جستجو می کنند. لازم به ذکر است قدرت این موجودات در این زمینه در حد بویایی سگ ها می باشد.

 

استفاده نظامی از حیوانات در دنیا
حشرات سایبرگی: شاید این اسم شما را یاد فیلم های علمی-تخیلی بیاندازد ولی وزارت دفاع آمریکا این پروژه را به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های خود در نظر دارد. در این پروژه دانشمندان ایمپلنت الکترونیکی ای را در بدن حشره در مراحل اولیه دگردیسی قرار داده و اجازه می دهند تا بافت ها در اطراف آن رشد کنند. سپس حشرات با استفاده از این تراشه تعقیب و کنترل شده و برای جمع آوری و انتقال اطلاعات استفاده می شوند. برای مثال، کرم های ابریشم می توانند میکروفونی را برای ضبط گفتگوها یا سنسورهای گازی را برای شناسایی حمله شیمیایی حمل کنند.

 

استفاده نظامی از حیوانات در دنیا
دلفین ها: با توجه پیشرفت تکنولوژی هنوز هم نیروی دریایی از دلفین ها برای شناسایی و خنثی سازی مین استفاده می کند، این حیوانات چندین سال آموزش می بینند و مین ها را با استفاده از اتصال کابل یا بویه دریایی نشان گذاری می کنند. یک تیم از دلفین ها و مأمورین آن ها در برنامه MK8استفاده شد که مسیری امن را برای کشتی ها، دریانوردان و نیروهای نظامی رقم زد. 

 

استفاده نظامی از حیوانات در دنیا
شیرهای دریایی: این موجودات هم مانند دلفین ها چندین سال آموزش می بینند ولی از آن ها به دلیل سرعت بسیار بالایشان، در شناسایی و نجات افراد و حتی دستگیری نیروهای دشمن استفاده می شود. این کار با استفاده از گیره هایی انجام می شود که این حیوانات آن ها را به تانک اکسیژن یا اندام فرد مورد نظر متصل می کنند و حتی ممکن است دستگاه های اتصالی را بدون اطلاع خود فرد به او وصل کنند. از این دو پستاندار دریایی در ویتنام، خلیج فارس استفاده شد و اکنون در کرانه های ایالات متحده حضور دارند.
رت های خنثی کننده مین: در کنار موجودات دریایی در زیر آب، در روی زمین هم رت های بزرگ مانند رت های گامبیا با نتایج موفقیت آمیزی به عنوان حیوانات شناساگر مین شناخته شدند که این به خاطر توانایی بویایی آن ها در شناسایی مواد منفجره است و به دلیل اندازه کوچکشان باعث راه اندازی و ترکیدن مین نمی شوند. 

 

استفاده نظامی از حیوانات در دنیا
اسب و قاطر: امروزه از این حیوانات همانطور که در جنگ جهانی دوم استفاده می شد در مناطق کوهستانی و زمین های دشوار استفاده می شود. برای مثال از قاطرها در افغانستان و مناطق آموزشی کوهستانی در کالیفرنیا و از اسب ها در مناطق کوهستانی که محل پرتاب موشک در آن ها وجود دارد و رفت و آمد وسایل نقلیه به آن ها دشوار است استفاده می شود.

 

استارت آپ های مد ایرانی

بازار آنلاین ایرانی برای کالاهای مد، رویدادهای محلی را برای نمایش آثار طراحان ایرانی و مارک های بین المللی سازماندهی می کند. هدف این استارت آپ ها با این رویدادها، غلبه بر چالش تبدیل شدن خرید آفلاین به آنلاین و ایجاد اعتماد و اعتبار برای مشتریان خود است.

 

استارت آپ های مد ایرانی

Harasp

یک فروشگاه آنلاین است که کار خود را در ماه سپتامبر سال 2015 آغاز کرد تا بازار مد لوکس ایران را لمس کند. این استارت آپ در حال حاضر با چندین تا از طراحان برند داخلی و بین المللی کار می کند و اخیرا بخش جدیدی را به وبسایت خود اضافه کرده است به نام HaraspModa که در فروش لباس با قیمت های مقرون به صرفه تر تمرکز دارد. با توجه به مسائل اعتمادی، به دست آوردن کشش برای یک بازار آنلاین می تواند دشوار است. پوشاک یکی از بیشترین کالاهای قاچاق شده در ایران را دارد، بنابراین اعتبار محصولات همیشه برای ایرانیان مسئله است. هاراس معتقد است که برای غلبه بر این چالش، مشتریان باید با طراحان و نمایندگان برندها ارتباط برقرار کنند. علیرضا زارع یکی از بنیانگذاران هاراس گفت: "ما تصمیم گرفتیم رویدادهای مد را برای مشتریان خود به منظور به نمایش گذاشتن تازه ترین های مجموعه از طراحان داخلی و بین المللی که در وب سایت ما موجود است برگزار کنیم." در اولین رویداد عمومی که در ماه ژانویه برگزار شد، مشتریان تخفیف های منحصر به فردی برای محصولات موجود در وب سایت دریافت کردند. برخی از نام های تجاری و طراحان شرکت کننده در این رویداد، Behnoode، Babak Vosoughi، Solouk، Naghme Kiumarsi، Dorsa Ravanpak، Pariya، Mahshid Tahsili، Rula Galayini، Lele Sadoughi و Azalee بودند. وی افزود: "این رویدادها در ابتدای هر فصل به صورت عمومی در مکان های انحصاری برگزار خواهند شد." استارت آپ ایرانی که به شما کمک می کند استایل مد مناسب را پیدا کنید.

Tagmond

یک استارت آپ ایرانی با سیستم اطلاع رسانی عمومی برای لباس های برند در ایران است. در ماه اکتبر سال 2014 تاسیس شد و چند ماه بعد به سرعت به Dmond Startup Accelerator در تهران پیوست. ایده تگموند زمانی شروع شد که تیم راه اندازی استارت آپ متوجه شدند، زمان زیادی را برای به پیدا کردن لباس مناسب برای خود در ایران می گذارند. اگر چه تعداد زیادی از مارک های بین المللی پوشاک در کشور وجود دارد که رسما فعالیت می کنند، اما محصولات جعلی با برچسب برند اصل در بسیاری از مراکز خرید در دسترس هستند. این باعث شده است تا بسیاری از مشتریان ایرانی به بازار محلی اعتماد نکنند و مارک های مورد نظر خود را در کشورهای همسایه جستجو کنند. تگموند، یک سیستم اطلاع رسانی جمعی برای همه مارک های بین المللی در ایران است. 

 

استارت آپ های مد ایرانی

امروز تگموند در حال تلاش برای پر کردن جای خای بازار با همکاری چندین برند معتبر و اصلی پوشاک است که رسما در ایران فعالیت می کنند. در حال حاضر این استارت آپ در حال برگزاری مسابقه ای با نام "Stylist Sho" است که به معنی"با استایل باش" است. شرکت کنندگان باید در وب سایت ثبت نام کنند، یک سبک با چندین مورد ایجاد کنند و آن را در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. 30 عکس برتر با بیشترین دوستداران، هدایایی از شرکت دریافت خواهند کرد. پلت فرم تاگموند عمدتا دو مورد را هدف قرار داده است. تجارت پوشاک که می خواهند مشتریان خود را بهتر بشناسند و کاربرانی که در وب سایت هستند و امیدوارند نوع مناسب محصولات خود را پیدا کنند. همانطور در مورد کاربران، آنها این انتخاب را دارند که برای اقلام موجود در هر برند، به دنبال قیمت ها، مقایسه آنها، درست کردن استایل مورد نظر و در نهایت پیدا کردن آدرس فروشگاه بگردند. فروش فصلی و مناسبت ها نیز از طریق برنامه و وب سایت اطلاع رسانی می شوند. این پلتفرم طراحی شده است تا به شرکت های برند لباس کمک کند تا هنگام خرید و بعد ازآن با کاربران خود ارتباط برقرار کنند و در تماس باشند.

همانطور که تعداد کاربران این پلتفرم رشد می کنند، شرکت های پوشاک به برخی اطلاعات جمع آوری شده توسط تگموند دسترسی خواهند داشت. برخی از داده ها شامل توانایی پیگیری تعداد دیدگاه ها برای هر یک از کالاها و پیدا کردن اطلاعات در مورد توزیع جنسیتی مشتریان و موقعیت جغرافیایی آنها می باشد. گزارش تحلیلی قطعا می تواند به صنعت مد و توزیع کننده ها کمک کند تا درک بهتری از مشتریان داشته باشند و از این رو خط تولید پوشاک را مطابق با سلیقه مشتریان قرار می دهد. تیم راه اندازی تگموند اخیرا اپلیکیشن خود را در iOS و Android منتشر کرده اند تا کاربران بتوانند دسترسی آسانتری به این پلتفرم داشته باشند. از این طریق کاربران از دسترسی به اقلام مورد نظر خود یا پیشنهادات تبلیغاتی مطلع می شوند. تگموند یک راه حل مناسب برای نیازی که همیشه احساس میشده است پیدا کرده است، در زمانی که دربهای اقتصاد به روی ایران باز شده است و شرکت های بین المللی بیشتری در حال وارد شدن به کشور هستند.

 

استارت آپ های مد ایرانی

اجلاس استارت آپ جاده ابریشم: ۳ استارت آپ برتر انتخاب شدند

استارت آپ جاده ابریشم در ۱۸ و ۱۹ اپریل ۲۰۱۷ در جزیره زیبای کیش برگزار شد. استارت آپ جاده ابریشم اولین گردهمایی بین المللی B2B در ایران است تا اکوسیستم استارت آپ داخلی را به جوامع بین المللی نشان دهد. این رویداد یک فراخوان اعلام کرد در سراسر کشور و 400 استارت آپ در این مسابقه ثبت نام کردند. 84 استارت آپ از ۷ شهر کشور انتخاب شدند. پس از این سری مسابقات، 16 فینالیست پذیرفته شدند تا در مسابفه فینال در جزیره کیش شرکت کنند. با حضور 250 نفر، که 30 درصد خانم بودند وبا بیش از 20 سخنرانان بین المللی از کشورهایی مانند فرانسه، سوئد، اسپانیا، سنگاپور، اتریش، ژاپن و چین، اولین رویداد بین المللی استارت آپ در ایران برگزار شد.

 

اجلاس استارت آپ جاده ابریشم: ۳ استارت آپ برتر انتخاب شدند

در کنار مسابقه استارت آپ، پانل های مختلفی برگزار شد که در آن کارشناسان فن آوری ایرانی و بین المللی در مورد موضوعاتی مانند "مزایای شگفت انگیز تحریم های ایالات متحده"، "بنیانگذاران زن ایران"، "وضعیت فعلی استارت آپ اروپا"، "تقویت دولتها در اقتصاد نوآوری"،" آینده هوش مصنوعی "و" شهرهای هوشمند " صحبت کردند. در پایان روز دوم این رویداد، زمانی که ۱۶ استارت آپ ارائه شدند 7 نفر از اعضای هیئت داوران، تیم ها را بررسی کردند. در پایان، ۳ استارت آپ انتخاب شدند.

Echobaar

یک سرویس حمل و نقل کامیون است. این استارت آپ بازاری برای حمل و نقل کننده ها، شرکت های باربری و کامیون هاست. EchoBaar تلاش می کند تا شکاف بین فن آوری و روش لجستیک فعلی را که به شدت به تماس های تلفنی و دستگاه های فاکس وابسته است، از بین ببرد.

Keshmoon

اولین بازار اجتماعی زعفران در سطح جهانی است. بنیانگذار آن اهل استان خراسان است که 95 درصد زعفران در دنیا را تامین می کند. خانواده موسس Keshmoon و 180،000 از کشاورزان زعفران ایران سهم کوچکی در این بازار یک میلیارد دلاری دارند.

Doctoreto

کمک می کند تا کاربران پزشکان را جستجو و پیدا کنند و قرار ملاقات رزرو کنند. همچنین Doctoreto به پزشکان کمک می کند زمان و ملاقات های خود را مدیریت کنند. هدف Doctoreto این است که پزشکان حرفه ای را به افراد در محیطی قابل اطمینان برای رفع نگرانی هایشان از سلامت جسمی و روانی مرتبط کند. 

 

اجلاس استارت آپ جاده ابریشم: ۳ استارت آپ برتر انتخاب شدند

نشست استارت آپ راه ابریشم، بازخوردهای مثبت زیادی از شرکت کنندگان و مطبوعات بین المللی به عنوان یکی از اولین گام ها برای ارتباط اکوسیستم استارت آپ ایرانی به کشورهای اروپایی و آسیایی دریافت کرد. رضا ملک زاده، مدیر کل شركت Partech، گفت: "رویداد استارت آپ راه ابریشم یک رویدادبزرگ بود كه به مخاطبان بین المللی اجازه می داد تا چشم اندازاستارت آپ ایرانیان را بیابند. کیان زندیه یکی دیگر از سخنگویان اصلی گفت: "به نظر من کنفرانس راه ابریشم موثر ترین روش برای به دست آوردن یک دید کلی از آخرین تحولات در صحنه استارت آپ ایران و دیدار از شرکت های شرکت کننده تازه وارد در سرتاسر کشور است."مارال خلجیان، مدیر بازاریابی و ارتباطات Watty، از مشارکت زنان در صحنه شگفت زده شده بود و گفت: "بهترین بخش، حضور زنان بود که در اکوسیستم محلی کارهای بزرگی انجام داده اند. بیش از 60 درصد فارغ التحصیلان مهندسی ایرانی، زن هستند ".

این رویداد با حمایت شرکت های فن آوری داخلی مانند Snapp برگزار شد که به چشم انداز استارت آپ راه ابریشم در توانمند سازی استارت آپ ها و کارآفرینان جوان در سراسر کشور اعتقاد دارند. ماموریت استارت آپ جاده ابریشم جمع آوری و درگیر کردن همه بازیکنان عرصه کشور است با حمایت امیدوارانه اسنپ در طول مسیر، و برگزارکنندگان این رویداد انتظار دارند که افراد بیشتری به این رویدادها بپیوندند وآن را حمایت کنند. شهرام شاهکار، مدیر کل اسنپ، گفت: ما در کار عمومی به عنوان موتور اصلی اکوسیستم استارت آپ ایران اعتقاد داریم. حمایت از استارت آپ جاده ابریشم به عنوان یک رویداد استارت آپ مستقل، یکی از راه های ما برای بازگشت به جامعه و حمایت از جوانان برای بهبود اقتصاد دیجیتال کشور است. سال آینده رویدادی بزرگتر و متنوع تر برگزار خواهد شد.

 

اجلاس استارت آپ جاده ابریشم: ۳ استارت آپ برتر انتخاب شدند

۱۰ مورد از برترین سایت های خرید آنلاین در دنیا در سال ۲۰۱۸

امروزه تعداد زیادی از مردم به خرید آنلاین برای نیازهایشان وابسته هستند. این موج در آمریکا آغاز شد و به آرامی در سراسر جهان گسترده شد. در حال حاضر، به آرامی در کشورهای جهان سوم مانند هند و چین گسترش یافته است. مغازه ها در حال حاضر فروش آنلاین را به عنوان یک تهدید برای کسب و کار خود می دانند. در اینجا 10 سایت خرید آنلاین در جهان در سال 2018 وجود دارد که به شما درانتخابتان کمک می کنند.

 

۱۰ مورد از برترین سایت های خرید آنلاین در دنیا در سال ۲۰۱۸

Amazon.com

یک وب سایت برای هر کشور به صورت جداگانه است. از آمازون هند تا آمازون استرالیا، همه چیز برای مصرف کننده در دسترس است. در واقع، آمازون رقیبی برای همه پورتال های آنلاین محلی برای خرید آنلاین در همه جا، از جمله کشوری غول پیکر مانند هند است. بنابراین، آمازون تاکنون عالی عمل کرده و از همه مشتریان خود سود زیادی به دست آورده است.

Ebay.com

ای بی یک مفهوم شگفت انگیز است. یک وب سایت است که هر فرد آزاد است که کالاهای خود را به فروش برساند و در عین حال، خریداران جدید نیز می توانند کالاهای جدید با نام تجاری جدید را نیز بفروشند. بنابراین اگر شما کالای مورد نظر خود را در هیچ جای دیگری در جهان نیافتید، احتمال دارد که آن را در eBay پیدا کنید.

Walmart

تعجب نکنید بله، والمارت یک وب سایت خرید آنلاین دارد و تعداد زیادی از محصولات در دسترس آنلاین دارد. در واقع، تعداد محصولاتی که در والمارت موجود است در والمارت مجازی نیزبه صورت آنلاین در دسترس است. از این رو دیگر نیازی نیست که در صف های طولانی در والمارت صبر کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که صرفا در خانه بنشینید و همه موارد خود را با کلیک کردن خریداری کنید. 

 

۱۰ مورد از برترین سایت های خرید آنلاین در دنیا در سال ۲۰۱۸

Alibaba.com

Alibaba.com همچنین یکی از پورتال های محبوب خرید آنلاین است و به شما اجازه می دهد تعداد زیادی از محصولات خود را از پورتال خود خریداری کنید. Alibaba یک وب سایت بسیار مشهوربرای مردم جهان است. این وب سایت محصولات متنوعی از زیست شناسی تا کشاورزی و مواد شیمیایی دارد و همه چیز درب منزل تحویل داده می شود.هنگامی که سفارش خود را ثبت کردید، روش های پرداخت کاملا مناسب هستند و به راحتی به مواردی که شما سفارش داده اید دسترسی خواهید داشت.

Target.com

این وب سایت قرار بود که یک پورتال خرید محلی در آمریکا باشد، اما در حال حاضر در سراسر جهان عرضه می شود. تعداد زیادی از محصولات را به فروش می رساند و در میان انبوه مردم نیز محبوب است. تعداد زیادی از مردم وفادار به target.com هستند و از هر جای دیگر خرید نمی کنند.

bestbuy.com

همانطور که از نام آن پیداست، این سایت بسیار مفید است. قیمت ها را از سراسر وب مقایسه می کند و سپس ارزان ترین ها را برای شما لیست می کند. از این رو، اگر شما به دنبال یک معامله خوب هستید، bestbuy.com راه حل شماست. در اینجا همه چیز را از لباس گرفته تا لوازم جانبی پیدا خواهید کرد.

FlipKart.com

یک وب سایت هندی است که به آرامی در سراسر جهان ایستاده است. در حال حاضر، در میان آسیایی ها بسیار محبوب است و تعداد زیادی از مردم از اینجا خریداری می کنند. Flipcart یک رقیب قوی برای آمازون در بازار تجارت الکترونیک محسوب می شود.

Shop.com

شما می توانید همه چیز را در فروشگاه shop.com پیدا کنید. این وب سایت اغلب به شما امکان می دهد چیزهایی را با قیمت 1 دلار خریداری کنید. همه کاری که باید انجام دهید این است که یک دلار پیشنهاد دهید و اگر هیچ کس دیگری آنرا به آن مبلغ نخواهد، کالا برای شماست. بنابراین، در shop.com شما شانس خرید محصولات با نرخ بسیار ارزان را دارید.

Groupon.com

یک وب سایت پر از معاملات شگفت انگیز و تخفیف است که به موجب آن تعداد زیادی از مردم از این وب سایت بازدید می کنند. تخفیف هایی برای خرید چندتایی که به شما اجازه می دهد چیزی کمتر از نیمی از قیمت اصلی را بخرید، ارائه می دهد.

Ikea.com

اگر شما به دنبال مبلمان منزل هستید، پس Ikea راه حل مناسبی است. همه انواع مبلمان موجود را دارد و یکی از معروف ترین پورتال های فروش آنلاین است. از این رو، Ikea یکی از معروف ترین وب سایت های خرید اینترنتی آنلاین در سراسر جهان است. بنابراین، بسیار روشن است که جهان در حال حاضر آنلاین است و اگر شما یکی از افرادی هستید که به این جمعیت ملحق نشده اند، زمان آن است که شما هم اقدام کنید. دیر یا زود افراد ممکن است خرید آنلاین را بیشتر از خرید آفلاین ترجیح دهند.

 

۱۰ مورد از برترین سایت های خرید آنلاین در دنیا در سال ۲۰۱۸

توسعه دیجیتالی ایران

بیش از سه دهه تحریم ها تاثیر منفی بر جذابیت های ایران به عنوان یک بازار نوظهور نداشته است. به دلیل موقعیت مرکزی آن در اوراسیا و غرب آسیا، ایران از اهمیت ژئواستراتژیک مدتهاست برخوردار است. این کشور دومین اقتصاد بزرگ در خاورمیانه و 18 امین در جهان است. ایران از طریق سفر بسیار بیشتر درارتباط با جهان قرار گرفته است و از آن مهمتر از طریق اینترنت. در حالی که مرزها از خارج محکم تر به نظر می رسند، اکثر شهروندان ایرانی ارتباط نزدیکی با همه رویدادهای جهان دارند؛ آمار اینترنت نشان می دهد که میزان نفوذ اینترنت در ایران تا سال 2016 تقریبا 53٪ بوده است. از میان تمام کاربران، جوانان تقریبا 60٪ از جمعیت کل را تشکیل می دهند. طبق مصاحبه با محمد جواد آذری جهرمی وزیر ICT، ۴۱ میلیون نفر فعالانه از اینترنت 3G و 4G استفاده می کنند. در مورد کسب و کارهای آنلاین، اعداد همچنین جذاب هستند. ظهور وب سایت های جدید تجارت الکترونیک و گسترش آن، نشانه ای از این روند پررونق در ایران است که برای سرمایه گذاران خارجی بسیار مورد توجه می باشد. Digicala.com نقطه ششم را در رتبه بندی ایران در Alexa دارد، در حالی که وب سایت تجارت الکترونیک مشابه آن نیز در رتبه ششم دنیا قرار دارد.

 

توسعه دیجیتالی ایران

همانطور که قبلا ذکر شد، این واقعیت که تقریبا 60 درصد کاربران اینترنت در جستجوی محصولات و خدمات هستند، باعث می شود که این اعداد حتی بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. این عامل انگیزشی برای سرمایه گذاران خارجی مانند اینترنت Rocket و شریک آن MTN برای سرمایه گذاری در کسب و کارهای آنلاین مانند Bamilo، Zoodfood و Snapp بوده است. از سوی دیگر، این واقعیت که زبان مادری ایران فارسی است و نه زبان اصلی در جهان، بازار آنلاین را منحصر به خود می کند. طبق آخرین اطلاعات مربوط به ترجیح زبان کاربران اینترنت، تقریبا 70 درصد از محتوای توزیع شده و ارتباطی در سیستم عامل های آنلاین به زبان فارسی است.

برای اطمینان از راندمان بالا، به دانش بیشتر در مورد این بازار منحصر به فرد از نظر زبان گفتاری، و عوامل فرهنگی و رفتاری قبل از هر سرمایه گذاری بزرگ نیاز است. ایرانیان بیش از پیش به خرید آنلاین اعتماد دارند. طبق گفته سازمان E-namad که فعالیت های آنلاین را تنظیم می کند، بیش از 29،000 فروشگاه آنلاین در ایران فعالیت می کنند و ارزش کلی این فروشگاه ها 17.4 میلیارد دلار بوده است و انتظار می رود این رقم سالانه 60 درصد افزایش یابد. اینستاگرام در ایران 16-20 میلیون کاربر دارد و محبوبترین شبکه اجتماعی در کشور است. اپلیکیشن پیام رسان موبایل در بین ایرانیان محبوب است و Telegram گسترده ترین اپلیکیشن پیام رسان است؛ تا سپتامبر 2017، تلگرام بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی داشته است. 

 

توسعه دیجیتالی ایران

به گفته مرکز ملی سایبری، کل "دسترسی" یا مشاهده محتوای منتشر شده بیش از 600،000 کانال فارسی نزدیک به دو میلیارد در روز است. با توجه به محدودیتها و تحریمها، کاربران ایرانی نمیتوانند از بسیاری از سرویس های آنلاین جهانی استفاده کنند، بنابراین جایگزینهای محلی زیادی در ایران وجود دارد. برخی از این نسخه های محلی بسیار موفق هستند، مانند: برنامه کافه بازار (جایگزین محلی برای فروشگاه Google Play در بیش از 32 میلیون گوشی هوشمند نصب شده استSnapp (جایگزین محلی برای Uber) بیش از سه میلیون بار از بازار کافه دانلود می شود و در تهران و چهار شهر بزرگ دیگر در ایران کار می کند Aparat (جایگزین محلی برای یوتیوب) وب سایت پرطرفدار ایرانی است که روزانه 10.5 میلیون ویدیو بازدید می شود Divar بزرگترین اپلیکیشن تبلیغات طبقه بندی شده تلفن همراه در ایران محسوب می شود که به کشور همسایه افغانستان گسترش یافته است. Divar بیش از 12 میلیون بار دانلود شده است

 

توسعه دیجیتالی ایران